Deelsessie Deurbeleid in de horeca

Milouska Meulens trapt de deelsessie af met het vertellen van de doelstelling: samen  inclusieve huisregels opstellen voor in de horeca. Daarna introduceert zij de panelleden Sophie van der Spek (Panel Deurbeleid Rotterdam), Ton van der Leck (gemeente Rotterdam), en Niek Peters (Discriminatie.nl Groningen).

Wat is horecadiscriminatie?

Allereerst wordt aan Sophie gevraagd wat horecadiscriminatie precies is. Dit is het ongelijk behandelen van de toegang van mensen bij een horecagelegenheid. Het ontstaat door bewuste of onbewuste vooroordelen van personeel. Met name bij de deur is het te zien, waar de portier bepaalt of iemand wel of niet naar binnenkomt.

Beeld: ©Bureau NCDR

Huisregels

Huisregels van horecagelegenheden horen hier een oplossing voor te bieden. Huisregels moeten inclusief zijn, zijn voor iedereen hetzelfde en dienen vooraf bekendgemaakt te worden. In Rotterdam wordt er zelfs geëist door Panel Deurbeleid – een organisatie tegen onterechte weigering aan de deur – dat huisregels aan de buitenkant van een horecagelegenheid zichtbaar moeten zijn. Als er dan iets aan de hand is kan de portier meteen naar de huisregels verwijzen. In de praktijk voorkomen de huisregels incidenten niet volledig, maar bij schending van deze regels kan er wel een melding gemaakt worden bij Panel Deurbeleid. Dan wordt er contact opgenomen met de ondernemer of de horecagelegenheid.

Het mystery guest systeem

In Rotterdam wordt ook gebruikgemaakt van een mystery guest systeem. Hierbij gaat een drietal mensen van Panel Deurbeleid samen met een groep jongeren op stap en proberen ze bij iedere uitgaansgelegenheid naar binnen te komen. Als groepsleden worden geweigerd, wordt notitie gemaakt van de reden van weigering. Uiteindelijk is het doel van Panel Deurbeleid om advies te geven aan ondernemers over wat er gebeurt en hoe daarmee omgegaan kan worden. De politie past ook het mystery guest systeem toe door agenten in burger het uitgaansleven in te sturen. Bij de politie is dat echter ook gericht op seksueel grensoverschrijdend gedrag binnen de muren. Gelukkig wordt hier vaak gezien dat de portiers goed ingrijpen op dergelijk gedrag.

Beeld: ©Bureau NCDR

Het publiek gaat stemmen

Nadat het panel veel aan het woord is geweest over hun ervaringen is het tijd voor het publiek om mee te doen. De deelnemers worden vragen voorgelegd, waarop zij kunnen stemmen of zij denken dat wat in de stelling genoemd wordt mag of niet volgens de wet Twee van de vragen luiden:

“Mag een portier iemand weigeren die sportschoenen draagt?”

“Mag een portier mannen weigeren die een tasje dragen?”

Bij beide vragen denkt de helft van de zaal dat het wel mag, de andere helft denkt dat het niet mag volgens de wet.

Uit de bespreking van het panel blijkt dat weigering mag, zolang het duidelijk in de huisregels staat. Vaak staat in de huisregels dat sportschoenen en tasjes niet mogen. Dat komt omdat huisregels van decennia geleden nog steeds worden gehanteerd. Destijds werden deze kenmerken geassocieerd met asociaal gedrag. Daarnaast is het panel eensgezind over de belangrijke rol van de portier. “Als portier is het belangrijk om altijd eerlijk te zijn waarom je een keuze maakt. Dan de-escaleer je de situatie.”

Voorbeelden uit Groningen en Rotterdam

Thomas van improvisatietheater Flunknarf wordt samen met Ton van het panel ingezet om waargebeurde weigeringen bij de deur na te spelen. Thomas speelt een persoon die naar binnen wil komen, en Ton is de portier. Ze spelen een man die mogelijk op het autismespectrum zit, een man die wordt afgewezen omdat hij een paar weken geleden te veel gedronken had, en een man die €10 moet betalen terwijl zijn vriendin gratis naar binnen is gekomen. Bij iedere casus blijkt hetzelfde: de huisregels zijn leidend en als daar niet specifiek een toepasselijke reden in staat, mag je gewoon naar binnen.

Na het zien van de acts ontstaat er in het publiek wel de vraag wat het nut is van huisregels als portiers er toch van afwijken. Het panel geeft aan dat het met name belangrijk is dat er melding wordt gemaakt bij de politie en gemeente van onterechte weigering. Als er veel meldingen komen over herhaaldelijke weigering bij dezelfde horecagelegenheden, kan er contact opgenomen worden met de ondernemer of kunnen er zelfs maatregelen getroffen worden.

De deelsessie wordt kort maar krachtig afgesloten met de actiepunten die voor de Nationaal Coördinator op de voetbal geschreven worden. Deze actiepunten worden aan het einde van de dag plenair teruggekoppeld. Lees hier het gehele verslag van de conferentie

Beeld: ©Bureau NCDR